ĐERĐELIN - PRAISTORIJSKI GRAD U
TEMNIĆU
Piše: Miroslav Dimitrijević
Đerđelin je
grad građen u vreme oko Trojanskog rata. Delo je potomaka Jerakla (grčki
Heraklo) odnosno boga Serbona, tačnije njegovog sina Temena. Car Jeraklo
(Sunce) u Bibliji je poznat kao car Asur, a u narodu popularni car Trojan (ne
Trajan, to su podmetačine bečko-berlinske škole). Njegovo istorijsko ime je
Serbo Makeridović, gospodar Drugog srpskog svetskog carstva, koje se prostiralo
na tri susedna kontinenta. U osvajanje sveta krenuo je iz Nise (Niša) u Srbiji.
Grad Đurđelin ili Đerđelin, na južnoj strani Juhora podigao je potomak
Temenića, gospodar i bog Đurđe, dok je
na severnoj strani Juhora, na brdu kod današnje Jagodine takođe podigao
utvrđeni grad.
Danas je to poznato Đurđevo brdo.
Ovaj moj prilog, koliko je meni poznato, prvi
je ozbiljan pristup istraživanju grada Đerđelina i kulta drevnog srpskog boga
Đurđa (ne Svetog Đorđa, to je hrišćanski mučenik) u srpskoj, a to znači i u evropskoj
i svetskoj istoriografiji. On se prećutkuje i gura u tamu zaborava. Čak ga
pripisuju Aliji Đerzelezu. To su besmislice pomuslimanjenih Srba koji nemaju
svoje junake, pa hoće da se negde "udenu". To je njihov problem, a donekle i problem Ive
Andrića koji I napisa pripovest o ovom poturčenjaku haramiji. Srbi muslimanske veropispovesti
od prve polovine 15. veka traže svoj nacionalni identitet, svoje istorijsko
utemeljenje. I ja to apsolutno razumem. Bez svoje istorije, kulture i
civilizacije si kao bez odeće. Grad Đerđelin je praistorijski srpski grad, a u
vreme oko Trojanskog rata najveći grad na levoj obali Morave.
Tip sela.
Selo je
zbijeno i dosta ušoreno. Ušorenje je vršeno pored drumova, koji kroz ovo
naselje prolaze, od Milutovca za Obrež i od manastira Kalenića u Varvarin.
Između kuća je prosečna udaljenost od 15 do 30 metara. Selo se deli na četiri
ma(h)ale, koje su: Kneževicka i Grabovačka Mala – na levoj strani reke – koji
deli drum Bačina-Obrež a na desnoj strani reke su Banjska i Donja ili
Glavičicka Mala. U selu je 350 kuća i 625 poreskih glava.
Ime naselju.
Za ime sela
narodno predanje kaže da je od bačija, koje su tu nekada bile. Za te bačije
jedni vele da su bile seljaka iz starog sela Grabovca dok drugi kažu da su
bačije bile u vlasništvu seljaka iz okolnih sela, koji su se tu posle doselili.
Starine u selu.
Pripoveda se
da je u mestu Đerđelinu nekada bila varoš, zvana Đerđelin. Ta se varoš
prostirala od zapada ka istoku, od današnjeg Đerđeline do Grabovca, mesta u
ravnici, gde je nekada bilo staro selo Grabovac, ili se varoš prostirala od
današnje đerđelinske do grabovačke česme. Zahvatala je celu ravniocu Grabovac i
stranu današnjeg Đerđelina. Dućani su, kako se priča, u toj varoši bili toliko
česti, da je mačka mogla po krovovima preći s kraja na kraj varoši. U Đerđelini
i danas ima zidanih bunara za koje kažu da su iz tog vremena. Zatim, postoje
zidine od nekakva gradića, koje se jedva poznaju.
U Grabovcu
postoji neka razvalina za koju se priča da je od banje, koja je tu bila. Do
banje je stara česma a odmah do nje razvaline za koju se drži da je od crkve. Blizu
ove crkvine je mesto Tovarnjača, gde su se tovarile i rastovarivale kamile,
koje su donosile robu gradu Đerđelinu i odnosile ono što je bilo za odnošenje.
U Đerđelinu i
okolini i danas se pronalaze stari rimski novci, stare mamuze, kose, motike i
druge gvozdene i bronzane stvari. Još narodno predanje kaže da je iz narodnih
pesama poznati Đerđelev Alija je bio iz ovoga grada, kao i da su ovaj grad
zasnovali Turci.
Na istočnoj
strani Bačine, odmah na kraju sela, nađene su humke i u ovima urne sa pepelom.
Ove urne su u obliku velikih lončarskih ćupova, samo su mnogo bolje gleđosane.
Skoro u svakoj urni, osim pepela, nađe se i po koja druga stvar; kao nož,
britva, grivna, minđuša, đinđuva i dr.
Na severnoj
strani Bačine postoji neko staro groblje, koje se zove Čivutsko groblje, gde su
pokopani neki Čivuti, koji su tu izginuli. U blizina ovog groblja postoje dva
zapuštena i zabataljena bunara o kojima se ništa ne zna, a do njih je neka
razvalina, za koju se tvrdi da je bila crkva.
Pre nekoliko
godina u ataru ovog mesta iskopan je jedan pečat na kome piše na turskom „sud
opštine bačinske“ a kod osnovne škola pronađena je neka stara ikona.
U dnu sela,
idući Varvarinu postoji nekoliko starih brestova za koje se priča da ih je tu
posadio Car lazar. On je, vele, imao tu negde gumno gde je vr’o pšenicu, pa je
jednom prilikom došao da poseti radnike. Kako je bila velika vrućina, to su se
od sunčanih zraka u putu bio zaklonio jednom brestovo grančicom, koju je poslo
pob’o u zemlju. Ta se grana primila i od nje porastao veliki brest a pored ovoga izniklo ih je još
nekoliko.
Postanak sela i poreklo stanovnika.
Staro selo je
bilo jugoistočno od sadašnjeg, kod Pojila ili Kneževih Vodenica na Kalinićskoj
Reci i zvalo se Grabovac, kao što se to mesto tako zove, ili Gabrovac. Razlog
zbog čega su se odavde preselili nije poznat. Zna se samo da su se poslednji
iselili Grabovci, koji su zauzeli Grabovačku Malu i sadašnjem selu. Njih je
tamo bilo ostalo 10 kuća, te su sami i sa stokom činili štetu Bačincima, zbog
čega ih ovi tuže, te ih vlast natera da se presele u Bačinu. Ovo se deslio pre
70-80 godina a matica starog sela, po svoj prilici, biće da je preseljena pre
130 do 150 godina.
Mita Petrović
pominje kao zasebno selo i Bačinske Vodenice ili samo Vodenice sa 3 kuće. To je
selo, po pričanju, bilo na Kalinićskoj reci, između Bačine i Varvarina. Tu je
bilo 6 kuća od jedne porodice. Kada jednom neki od njih učini neku krivicu,
pobeže u Ražanj a knez Mileta Radojković ostale preseli u Bačinu a sam uzme
vodenice, te se to mesto naziva Kneževe Vodenice.
GRAD BOGA RATA I POBEDE
Toponim Đerđelin nalazi se blizu Bačine u
Temniću (opština Varvarin, Rasinski okrug) i o njemu do sada nije izrečena
konačna reč nauke. Kod Feliksa Kanica ( Srbija zemlja i stanovništvo, Srpska
književna zadruga, Beograd , 1985.) nalazimo
podatak da je to bilo rimsko utvrđenje, da je imalo svoj vodovod, terme i da je
delom korišćeno i u 14. veku. Inače, Feliks Kanic je, kao što znamo, sve
lokalitete na teritoriji zemlje Srbije uglavnom pripisivao rimskoj kulturi, što
je više nego tendenciozno, a očigledno je da se i danas radi na novoj
romeizaciji Srbije, najpre preko kulturne okupacije i aktuelnih turističkih
destinacija iz doba Rima.
U Đerđelinu
vladarska kuća Lazarevića je imala svoj letnjikovac – letnju rezidenciju – i
koristila banje i terme, ali je vremenom sve sravnjeno sa zemljom, razneto i
opustošeno.
Toponim
Đerđelin je savremeni prelik starog naziva – Đurđelin. Postoji i jezičko utemeljenje za ovu korensku
morfemu đur=jur, a koje smo pronašli kod Milana Budimira i Svetislava Bilbije,
koji tvrde da su drevni Srbi glas j zamenjivali glasom đ
i obrnuto. I narodno predanje potvrđuje
ovo jezičko otkriće pomenutih paleolingvista i istoričara. Naime, drevne
Temnićanke su svoje muževe kad polaze u vojeni pohod blagosiljale rečima: „Jur da ga vata“ ili „Đurudži ga vate“, odnosno jurišni zanos
da ga drži, ratna sreća da ga vodi, Bog Juriša/Đuriša da ga nadahnjuje i čuva.
Miloš S. Milojević (Odlomci istorije Srba,
Srbsko učeno društvo, Državna štamparija Beograd, 1872, reprint IKP„Nikola
Pašić“ Beograd) ovako objašnjava taj drevni blagoslov srbskih žena kad im
muževi polaze u rat:
„ I danas đur, jur, juriš, đurim
itd. kao i u starih Srba, znači boga rata i pobede, kao što svedoči i ovaj
njihov vojeni usklik „ua“ umesto naše „ura“, t, j. „u raj“- idu oni Srbi koji
padnu za svoju veru, narodnost i zemlju u boju“. Prema tome, morfema jur-đur u
konačnoj jezičkoj derivaciji dala je ime gradu – Đurđelin – Đerđelin, a to je grad
Boga rata i pobede, srećan, zanosan grad. Da je Miloš S. Milojević bio u pravu
ne samo sa istorijske, verske i tradicijske strane, potvrđuje nam i jezičko
utemeljenje za ovu korensku morfemu –đur=jur- jer i Milan Budimir i Svetislav
Bilbija govore da su stari Srbi u svom jeziku glas j zamenjivali glasom đ.
Naprimer: Jurje=Đurđe ili „Juraj=Đurađ“.
Miloš
Milojević u svom već pominjanom delu piše i o srbskom narodu koji je otišavši
sa Balkana naselio Galiju, (rimski
naziv) odnosno Rodaniju, današnju Francusku. I tamo u Rodaniji Srbi su opet
imali svoju Rašiju – Gornju i Donju. „Gornja se opet delila na ove zemlje: Đurđevsku ili Turićku oblast… i u njoj je
živelo srbsko pleme Đurići (Đuranići) ili Juranići“ – tvrdi Milojević.
I iz ovog
citata izvlačimo sledeće zaključke:
1) Potvrđuje se jezičko pravilo
da su Srbi u svom govoru zamenjivali glasove đ i j i
2) da je istorijski stvarno
postojalo srbsko pleme Đurića ili Jurića, Đuranića ili Juranića, Đurišnika ili
Jurišnika.
Drevni srbski
grad Đerđelin u Temniću podigli su u dalekoj praistoriji Temenići, pleme od
loze Jeraklića, odnosno narod od krvnog stabla boga Serbona ili cara Serba
Makeridovića (drugog boga Baka). Grad je po svoj prilici dobio ime po svom
graditelju Đurđu – Đurđelin. Inače, Jeraklovo potomstvo je vrlo razgranato. Sam
Jeraklid potiče od Jeraklovog sina Hila, koji izrodi Kleodeja, a ovaj
Aristomaha (Arijca Velikog – u slobodnijem prevodu), a ovaj opet rodi – TEMENA.
Mit o TEMENU
ostao je zapisan zahvaljujući Pausaniju (2. vek p. n. e.) i Apolodoru (1. na 2.
vek p. n. e.). I po jednom i po drugom piscu, TEMEN je srbskog porekla. Nužno
je dovesti u vezu današnji toponim TEMNIĆ sa TEMENIĆIMA. To antičko srbsko
bratstvo naseljavalo je prostor današnjeg TEMNIĆA, odnosno obale u gornjem toku
Velike Morave, kao što smo već napred rekli. Iz rodoslova Jeraklida dalje
nalazimo da je TEMEN rodio KARANA, osnivača plemena KARANA, odnosno KARANOVIĆA,
iz čije loze i potiče Aleksandar Veliki, car srbski.
TEMENI, srbsko
veliko pleme, delom se selilo i na istok, pa tako Miloš S. Milojević pronalazi
njihove tragove u toponimima i u Aziji:
„I tamo u Aziji i ovde su bile
reke i gradovi toga imena… Temna reka – Temnon planina, vid: naš današnji
Temnić“ („Odlomci istorije Srba“, Beograd ,
1872, str, 43).
Postojanje
ovih toponima verovatno potiče iz vremena
cara Serba Makeridovića ili Boga Serbona (drugog boga Baka), kada su i
TEMENIĆI pošli za njim u osvajanje svetskog srbskog carstva. Po
osvajanju ostali su na tim mestima da
žive i geografske pojmove sravnili sa pojmovima iz svog prvobitnog zavičaja u
balkanskoj Srbiji te je tako jedna reka na Tibetu „krovu sveta“ dobila ime
TEMNA, a planina TEMNON…
Đerđelin je u
dubokoj srbskoj praistoriji, orijentaciono u vremenu oko Trojanskog rata, bio
prestonica centralne Srbije – Sardanije. Smešten na južnoj strani planine
Juhor, Đurđev grad Đerđelin imao je na severnoj strani Juhora, kod današnje
Jagodine, svog „imenjaka“, odnosno drugo utvrđenje – Đurđev grad na Đurđevom
brdu. Od grada Đerđelina u Temniću ne postoje nadzemni ostaci, ali na Đurđevom
brdu postoje ostaci grada, mada se oko starosti ove tvrđavice istraživači ne
slažu.
Mi smatramo da
su Temenići, po kojima je današnjem Temniću i ostalo ime, odnosno Đurđevi
potomci kontrolisali prostor od sastava dveju Morava ,
preko Temnića, Donjeg i Gornjeg Levča, Srednjeg Pomoravlja do Belice i
Bagrdanskog tesnaca, zapravo celo Srednje Pomoravlje. Juhor, u srcu Srbije, bio
je centralna strateška tačka, sa koje su kontrolisani svi prilazi, odnosno sve
kapije Pomoravlja, bio je izvanredno zaštićen i kao planina puna rudnog
bogatstva, posebno plemenitih metala. Zna se da su i u 4. veku Hristove ere
postojali „rudnici cara Konstantina na Juhoru“, zatim u srednjem veku te
rudnike su koristili car Dušan i knez Lazar Hrebeljanović, o čemu govori i
Feliks Kanic („Srbija – zemlja i stanovništvo“)
SILAN ĐURA UVEK JE UĐURAN
Danas je stari
srbski bog Đurđe – Đurum-Đurim – Đuran-Đura gotovo zaboravljen u srbskoj
mitologiji, ali je ipak u mnogim narodnim pesmama ostalo njegovo ime i
personalne karakteristike, zahvaljujući zapisivaču Milošu S. Milojeviću. Đurđe
je pre svega hrabar ratnik, bog, zaštitnik srbskih vojnika i zaštitnik grada
Đurđelina-Đerđelina, koji je u praistoriji bio glavni grad naroda Temenića,
poreklom od loze Serba Makeridovića ili Jerakla, sa kojim se i opevava u svim
narodnim pesmama. Pored Jerakla- Jarila, stari bog Đurđe stoji uz rame sa
najvećim bogovima drevne srbske vere: Perunom, Vidom, Triglavom, Belbogom,
Trojanom i drugim. O tome imamo i podataka u narodnim pesmama
koje je zabeležio Miloš S. Milojević:
„Mladi Davor, silen
Đurum,
Beli Perun, strašni
Prava“.
„Pred Lazara siljenog
Pred Jarila hrabrenog
Da mu dade Jarilo:
Velje snage i sile.
Da mu dade Đurime:
Bojna konja dorata.
Bojno sedlo srebrno“.
( Miloš S. Milojević:
Pesme i običaji ukupnog naroda srpskog, knjiga 1,Beograd, 1869: br. 148)
„Mladi Davor, silen
Đurum,
Beli Perun, strašni
Prava,
Svetli Svevid, jaki
Rodogost,
I posilni Triglav
stari,
Što sotvori, žive,
ruši“.
(Miloš S. Milojević:
Pesme i običaji ukupnog naroda srpskog, knjiga., 3, 1875: br. 193)
Koji su
atributi srbskih bogova stare religije-božanstava: Davor je mlad, Đura silan. I
danas u narodu moravskoga kraja se kaže „On je uđuran“ – odnosno spreman i
silan. A za mlakonju i nespremnoga čoveka kaže se ironično: „E, on je baš
uđuran“.(Kazivala Radmila Dimitrijević, po „rečniku“ svoje bake Kosare iz
Potočca).
Perun je beli
bog – Belbog ili Beli Bog ; Svevid – svetli, a Radogost je snažan i jak. Po svoj prilici najjači je Triglav, ali i ovde je prisutan bog Đurđe pod imenom Đurašin, ali
i Jurašin. Znamo da je Jurašin i Đurašin isto ime, kako nam je na početku ovog
poglavlja obrazložiili Milan Budimir i
Svetislav Bilbija.
Doro Pravdi pravo
govorio.
„Dognao bi mili
gospodaru!
Dognao bi tvoju milu
seju!
Tvoju seju Zlatiju
devojku,
Al se bojim Bogdana
ovčara
Sa njegovih devet
mile braće
Borašinom i tim
Đurašinom,
Dragičanom i Andročanom
I Veljisavom bratom
ponajmlađim.
Obe će mi noge
salomiti,
A stražnje mi ognjem
sagoreti
Te ću ostat grdan u
svijetu“
(Miloš S. Milojević:
Pesme i običaji ukupnog naroda srbskogBeograd, 1875. godine).
U pesmi Lazar
i Jarilo su jedno isto božanstvo, u čijim likovima dominira drevniji staroslovenski
arhetip Jarila, i novi, nacionalno srbski, koji se profilisao u istorijsko ratničkom
vremenu Srba. O tome se pripoveda i u pesmi koja pripada istom lazaričkom
ciklusu (I, br. 165).
“Obrni
se Lazare, / Naš prerabri Jarune!“.
Pesma (I, br.
166) unosi i nove elemente:
“Pred
Lazara siljenog,
Pre
Jarila hrabrenog
Da
mu dade Jarilo:
Velje
snage i sile.
Da
mu dade Đurime:
Bojna
konja dorata.
Bojno
sedlo srebrno“
(Miloš S. Milojević: „Pesme i običaji ukupnog naroda
srbskog“ II, br. 261)
Dakle, Jarilo,
jeste hrabar junak. Jarilo, pomaže kneza Lazara – hrišćanskog vojskovođu na
polju Kosovu! Bog Đuro u sledećoj pesmi dobija atribute jarovidog boga Jarila,
ali istovremeno i boga Vida – Jarovid, i uz to epitet – turnovitog.
“Otputova silna
Straovila.
Reda dođe i miloj joj
ćerci,
Reda dođe u pohode
poći,
Miloj ćerci vili
Poljeljici,
A sa zetom mladim
Jarovidom.
Jarovidom Đurom
Đurkovićem.
Reda dođe ama ne
dolaze.
Čekala jih tamo
Straovila.
Čekala ih godinicu
dana,
Čekala jih i drugu
godinu,
Čekala jih za devet
godina,
Kada joj se veće
dodijalo.
Tad upreže te konje
vetrove,
… I povede munje i
gromove,
A sa mužem velikim
Peršanom.
U čas pošli, a brže
su došli,
Baš na Šaru visoku
planinu.
… Kako došli na vršak
planinu,
Al’ na njemu nigde
dvora nema.
Gde su bili tamo beli
dvori,
Velji dvori silnog
Jarovida,
Jarovida Đura
Turnovitog,
U oblaku u trokratnom
zraku“.
(
Miloš S. Milojević: Pesme i običaji ukupnog naroda srbskog II I, br.
223)
I u sledećoj
pesmi drevni srbski bog Đurđe opisuje se
atributom – strašni:
“Dragi zmeje, koude
će me nosiš?
… Svekar ti je taj
velji Triglave,
A svekrva stara
Živanija,
A deveri Prave,
Svetovide,
Strašin Đurim i silin
Jarojle,
Se Božići mili
Belbožići,
A jetrve mlade
Belbožiće,
Što se svetlat kako
jasno soulnce“.
( Miloš S. Milojević: Pesme i
običaji ukupnog naroda srbskog, II, br. 261)
ĐURĐE ILI ĐURA JE BOG PLODNOSTI U
POMORAVLjU
Sreten
Petrović (Mitologija , kultura, civilizacija) jedan od naših najboljih
savremenih poznavalaca drevne srbske i slovenske mitologije pojašnjava nam odnose među
božanstvima Srba-Slovena: „Triglav
simbolizuje Sunce, svekrva, žena Triglavova je Živanija, koja simbolizuje Mesec,
solarno-lunarni dualizam; sinovi Triglavovi, nesumnjivo je, upravo su svi gore
pobrojani, njih desetorica, uključiv tu i Svetovida. Pored ostalih i Prava,
Svetovid, “silni“ Jarilo, i “strašan Đurim“ = Davor, koji se sada nazivaju
milim Belbižićima; Belbožićima, jer su sinovi Svetlog boga, boga Sunca“. „Kao
da je mladoženja, Zmaj, u stvari Perun, kao zmajevito božanstvo, katkada i u
formi bika, odvodi devojke u svoje odaje.
U pesmi (III,
br. 371) to se i potvrđuje:
“Prvo
horo od mladi momčinja,
Od
momčinja vojni Jarilovi,
I
brata mu Jurišan Đuriša.
Sve
junaci boljiji od bolego“.
( Miloš S.
Milojević: Pesme i običaji ukupnog naroda srbskog III, br. 371).
Međutim, da
nije uvek pevač svestan distinkcije ko je to Đurim, jer mitološki meša dva
inače po temperamentu i karakteru slična božanstva, koja su uz to i u bratskom
odnosu, a negde i pobratimi – što ukazuje na bližu vezu unutar kruga sunčeve
braće, pokazuju sledeći odlomci pesama: (III, br. 285, 286);
“Sina
ženit so ta bela Vila ,
Bela
vila mlado
Poljeljica;
Ćerka
dava za dobra junaka,
Za
junaka Đurašić Jarila“.
“Na
svoj gospodin golem Đurim,
Golem
Đurim Jaril vojvoda“.
Proizlazi da
je mladoj vili Živaniji svekar: Radogost, a žena Radogosta – Jaga. Sin im je
Đurim, što je drugde Davor, ovde Jaril. U pesmi (III, br. 13 i 19):
“Ulini
mi umoli mi,
Velja
Đura, taj Jarila“;
“Al’
se Đurađ ne daje,
Za
momka mi Jarila“
(Sreten
Petrović: Mitologija , kultura, civilizacija).
Mit o Đurđu
kao bogu plodnosti bio je raširen u narodu moravskog kraja. Bog plodnosti ili
Đurđe. Različiti oblici imena Gurg, Đurđ…provlače se kroz etnološku literaturu,
đurđevske pesme i običaje, ako i hristijanizovanog praznika Sv.Đorđa koji se
nikada u narodu ne zove Đorđevdan nego Đurđevdan (Gurgevdan ili Gjurgjevdan).
Slavljen je na tačnom središnjem danu proleća (45.-og dana od 90 dana
proleća)kao i danas..U srednjem veku su mu dodati epiteti zelenog viteza i
romatične konotacije,,on ubija zmaja da bi spasio izabranicu svoga
srca.Đurđijanci (današnji Gruzijci) ga se sećaju. Ceo slovenski svet.A i u
Hatskom carstvu je slavljen ali pod drugim imenom… Astrolozi bi rekli da je
Đurđevdan dan kada je Sunce na 15 stepenu Bika, a bik se razlikuje od vola baš
po tom organu koji služi za razmnožavanje..i produžetak vrste.. Za njega se
vezuje kult plodnosti (i grojze i lojze i deca i jarići i jaganjčići) pa mi se
čini izuzetno logičnim..da je seme rasta i seme života skriveno u daru Boga
plodnosti, odnosno to je njegov glavni atribut…I otud Đurđ=Đorđe.
Đurađ je bog
plodnosti i muškosti i Đurđevdan je njegov praznik i Bik je njegov znak… Inače,
diskutabilno je i to koliko se zadržao uopšte i u običajima povezanim s
praznikom Đurđevdanom, ako ovaj slovenski praznik ima veze s bogom Đurđem — po
imenu svakako da, on je nazvan po svetom Đorđu, a verujem da je ovaj upravo
oličenje muškosti zadržano u hrišćanstvu — ali đurđevdanski običaji ne slave
muškost nego proleće, Bik je znak početka proleća! Gradovi, a posebno
stanovnici velegrada su zaboravili Đurdja, iako u crkvenom kalendaru piše
(proveri!) Đurđevdan, a ne Đorđevdan ili
Gregorijev dan. Praznik Đurđa je kulminacioni momenat proleća (45, dan od
mogućih 90), kao onaj jedan dan vrhunca
plodnosti jajne ćelije..Iza toga već nije isto, a pre nije ni bilo…Postojao je
praznik i pre hrišćanstva. U 15. veku razrušeno je poslednje svetilište starije
vere. Sv.Đorđe nema veze sa razbijanjem jajeta o glavu ovčijeg predvodnika,
niti mu se pevaju đurđevske pesme na đurđevski glas „Krasan junak nada selo
šeće…Devet seja kupaju ga..Devet seja oblače ga…itd“. Jarilo ili stari bog rata Đurđe.“
Kako Milojević
objašnjava mitski lik Jarila? U okviru lazaričkih pesama i običaja, on daje
opis boja koje se javljaju u ovome običaju, odnosno koje su boje najpoželjnije,
a zatim, koja bilja, i koje se drvo uzima u cilju pletenja venaca, kićenja
lazaričke povorke. Kakva je zastava? Što se grane za vence tiče, uzimaju se od
grma i hrasta:
“Grmova
ili rastova, a i draškova grana sa plodom znači: venac slave, pobeda nad
neprijateljima koja se i u ljubavi hoće. On je još i znamenje boga Jarila
starog ili Đure, boga vojna, ratova i krajina i boga Davora ili Tavora, boga
smrti i užasa a i opšte tuge i žalosti“.
( Miloš S.
Milojević, Pesme i običaji ukupnog naroda srbskog, knjiga I, Beograd ,
str. 104).
Legenda o Đerđelinu – zapis Stanoja Mijatovića, 1905.
„Pripoveda se da je u mestu Đerđelinu nekada
bila varoš, zvana Đerđelin. Ta se varoš prostirala od zapada ka istoku, od
današnjeg Đerđeline do Grabovca, mesta u ravnici, gde je nekada bilo staro selo
Grabovac, ili se varoš prostirala od današnje đerđelinske do grabovačke česme.
Zahvatala je celu ravniocu Grabovac i stranu današnjeg Đerđelina. Dućani su,
kako se priča, u toj varoši bili toliko česti, da je mačka mogla po krovovima
preći s kraja na kraj varoši. U Đerđelini i danas ima zidanih bunara za koje
kažu da su iz tog vremena. Zatim, postoje zidine od nekakva gradića, koje se
jedva poznaju. U Grabovcu postoji neka razvalina za koju se priča da je od
banje, koja je tu bila. Do banje je stara česma a odmah do nje razvaline za
koju se drži da je od crkve. Blizu ove crkvine je mesto Tovarnjača, gde su se
tovarile i rastovarivale kamile, koje su donosile robu gradu Đerđelinu i
odnosile ono što je bilo za odnošenje.
U Đerđelinu i
okolini i danas se pronalaze stari rimski novci, stare mamuze, kose, motike i
druge gvozdene i bronzane stvari. Još narodno predanje kaže da je iz narodnih
pesama poznati Đerđelev Alija je bio iz ovoga grada, kao i da su ovaj grad
zasnovali Turci.
Na istočnoj
strani Bačine, odmah na kraju sela, nađene su humke i u ovima urne sa pepelom.
Ove urne su u obliku velikih lončarskih ćupova, samo su mnog bolje gleđosane.
Skoro u svakoj urni, osim pepela, nađe se i po koja druga stvar; kao nož,
britva, grivna, minđuša, đinđuva i dr.Na severnoj strani Bačine postoji neko
staro groblje. U blizina ovog groblja postoje dva zapuštena i zabataljena
bunara o kojima se ništa ne zna, a do njih je neka razvalina, za koju se tvrdi
da je bila crkva. Pre nekoliko godina u ataru ovog mesta iskopan je jedan pečat
na kome piše „sud opštine bačinske“ a kod osnovne škola pronađena je neka stara
ikona“.
(Stanoje
Mijatović:„Temnić–antropogeografska i istorijska studija“, Srpska kraljevska
akademija, Beograd, 1905).
Legenda koju
je zabeležio Stanoje Mijatović govori o Đerđelinu kao veoma gusto naseljenom
mestu, tako da je mačka mogla s krova na krov skačući da prođe celo naselje. I
danas su sva naselja od Varvarina do Jagodine spojena, a često ih razdvaja samo
tabla sa imenom naselja, tako da je Đerđelin od Bačine do Jagodine ustvari i
dalje jedno naselje, koje bi to zvanično moglo i da postane novim prostornim
planom, novom demografskom, ekonomskom i
administrativnom strategijom. I kao u dalekoj prošlosti, Đerđelin bi vremenom
opet mogao da postane – srbski megapolis.
(Napomena autora: Prisvojni
pridev etnonima Srbi pišemo – srbski, a ne srpski, kao što je činio i Vuk
Karadžić. Mi nismo Srpi već Srbi)
Da li postoji neki pisani trag o mestu Tovarnjača, koje se ovde pominje, i o rečnom saobraćaju starim tokom Morave, koja je u to vreme bila plovna??? Potrebne su mi informacije, sa navodom izvora, da bih upotpunila sećanja, na kazivanje mog dede, u vreme mog detinjstva. Hvala na odgovoru.
ОдговориИзбришиNista..iako sam iz Bacine,ne znam gde se nalazi Tovarnjaca..
ИзбришиZa sad nikakvih daljih informacija,ni o tovarnjaci ni o djerdjelinu..i mene to bas zanima...
ОдговориИзбриши